Sunday, June 16, 2013

aku Senggugut LAGII,'sengugut berbahaya??'

Kepada Siapa Aku Berharap ? "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."- Surah At-Taubah ayat 129



"Demi cinta Allah yang ku kejar, kuatkan hatiku untuk bertahan, berikan ku kecerdasan akal untuk sentiasa berfikir tentang kuasaMu, hulurkan pertolonganMu di saat-saat aku hampir tewas, sinarkan nur hidayahMu untuk aku terus di jalanMu. Ya Allah! Aku memohon keampunan kepadaMu."


::CIK YUYU  



senggugut ni menyakitkan dan juga ganggu aktiviti aku dan juga menurunkan prestasi hidup dan kerjaya aku..camna aku nak treat patient sedangkan aku juga tengah sakit nii..ahai tak kan nak ponteng lagi kan..!!!


senggugut dapat disertai dengan keluhan lain seperti sakit kepala, mual, muntah.Rasa sakit selalunya dirasakan pada hari pertama haid terutamanya saat aliran haid mula terjadi dengan banyak.


tidah harus dianggap perkara biasa

Senggugut tidak harus dianggap perkara biasa, sebaliknya perlu diberi perhatian serius,
endometriosis boleh mempengaruhi kesuburan seseorang. Ini kerana kehadiran pertumbuhan endometriosis dalam tiub Fallopian misalnya boleh menghalang laluan telur dari ovari ke uterus untuk bersenyawa dengan sperma. Keadaan ini menyebabkan seseorang wanita sukar mengandung.

Kehadiran endometriosis menyumbang 10 peratus kepada masalah kemandulan dan dianggarkan 30 hingga 40 peratus wanita yang mempunyai endometriosis mengalami kesukaran untuk hamil.
Bahkan tisu parut yang terbentuk sebagai tindak balas terhadap kerengsaan daripada endometriosis akan kekal dan mungkin boleh menyebabkan kesakitan, walaupun selepas wanita putus haid.

rawatan

Endometriosis boleh dirawat dengan menyekat tahap hormon estrogen dan progesteron yang merangsang pertumbuhan sel endometrium. Secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada dua iaitu pengambilan ubat atau pembedahan..

kat sini adea sikit TIPS nak hilangkan rasa  senggugut:
kalau aku,aku selalu ja buat mcm ni

1)jerang air.suam suam panas,tamaw la panas sangat ea,pas tu lapik la dengan tuala letak dekat perut 2..
2)tidur ja kan senang..amik minyak balm 2 sapu dekat bahagian belakang pinggang,sampai ke depan perut 2..nanti bngun dari tidur insyaAllah akan ok lah
3) Minum air rebusan halia supaya darah berjalan lancar dan badan hangat.
4)aktifkan diri dengan bersenam ke.

aku syor kan dekat korang guna balm nii
mmg terbaik lah..
murah jea..


No comments:

Post a Comment